Fru Bergström

Gott och blandat från mitt perspektiv här i livet...

Aix en Provence dag 4 och 5

Publicerad 2011-07-11 23:14:05 i Allmänt,

Fredag i härliga Frankrike!! Jag sov alldeles för länge... till klockan 10 närmare besämt, skäms på mig.

Denna dag fick jag äntligen träffa Will, Marias franske vän. Han såg ut att vara en hyvens kille!! Han arbetar på en pizzeria och både han och mamman har varit hjälpsamma och snälla mot Maria.

Vi fikade på Marias hamburgeria för att få tillgång till internet, och så klart var fikat gott!! Det fanns att välja på så att säga men det blev en chokladfylld croissant...........som satte sig precis där bak där det finns sviter av choklad kvar sedan tidigare.........


Vi passade också på att vara riktiga turister och åkte på en guidad tur i tåg runt stan. Tyvärr hade jag nog en släng av någon bokstavssjukdom för min koncentration var lika med 0. Orkade inte höra allt som sades på Engelska och omföra det till svenska i mitt huvud tyvärr.


Fredag och allt: det var vinprovning och restaurangbesök på programmet. Vinprovningen skedde hemma i Ms lägenhet under tiden jag slingade hennes långa hår!! Och är man hos frissan så ska man väl också få en snygg frisyr tills utgången också, eller hur?
Så här stylade blev vi till sist:


OBS: kolla även in maten!! 
Maria tog lammkotlett på en bädd av potatismos.


Jag tog Risotto vilket jag alltid har tyckt låtit torrt och tråkigt men det var både blött och underbart gott. Som pricken över i var det pilgrimsmusslor med bacon på och jag som bara har läääängtat efter att få smaka musslor. Det var lika gott som det ser ut faktiskt.

Vi hann/orkade också med ett besök på en lokal bar innan vi gick hem och där träffade vi av en slump på en kille från Borlänge som hade sin mormor i Örskogen av alla ställen.

Aix - dag 5
Marknad, igen!
Vilka underbara marknader de hade där nere i Frankrike. Titta bara här nedanför och dröm er bort. Jag kan fortfarande känna dofterna om jag tittar riktigt noga på bilderna

Körv som kanske inte riktigt luktade så där jättejättegott. Men den smakade bra sa Roine som fick en hemlevererad.


Färska bär och frukter (som vi nu kan plocka hemma också)



Oliver, oliver och lite mer oliver. Jag skrev väl inte att det luktade gott hela tiden??"=O


En jättepaella

och så kryddor i massor.

Det jag köpte var: korv, ost, tvål, kryddor, lavendelpåsar, honung, smycken, hårspännen och lite smink.

Vi gick till en stor vacker katedral och strosade lite.


När vi kom ut från katedralen så kom en blivande brud och gick förbi.... vi hängde på. 

Färden slutade vid rådhuset där hon förmodligen skulle säga sitt JA! Många passade på att fota den vackra bruden och hon såg inte ut att misstycka.

Eftermiddagen tillbringade vi i en park för att sola våra bleka kroppar. Det blev lite ajajaj till kvällen. Men det var bara den lilla brännan. Den stora fick jag när vi låg på stranden i Marseille dag 6, men mer om det blir det en annan dag för nu är det natta!!

En liten cliffhanger bara:


Kommentarer

Postat av: Birgitte

Publicerad 2011-07-11 23:44:28

Fin hatt du hade på restaurangen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann Bergström

Jag är en 39 årig dalkulla som i stort sett har fått kämpa för allt jag vill få till. Men framgång och lycka faktiskt. Ingenting kommer gratis men med envishet och ibland lite hjälp kan man komma långt. Efter att ha varit gravid fem gånger har jag och min man nu två underbara flickor. Ida och Ellen. Utomkvedshavandeskap x 2, stora viktnedgångar utan och senare med hjälp (GBP), två döttrar, resor, mat, vänner, vardagsliv mm är vad denna blogg handlar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela