Fru Bergström

Gott och blandat från mitt perspektiv här i livet...

Aix en Provence dag 2 och 3

Publicerad 2011-07-09 12:33:40 i Allmänt,

På väg ner mot Skavsta tog jag lite sommarbilder som Maria skulle få se och det var ju nästa svårt att lämna vårat vackra land när dessa vyer kom mil efter mil

(fotot är taget i bilen genom rutan med min mobil, snygg va)

Men efter lite rekorderliga köttbullar och råröda lingon samt en stor stark så var det inte någon som helst separationsångest kvar mellan mig och Sverige.


Det gick riktigt bra att åka ner på egen hand som jag nog tidigare har skrivit om. Lite trist om jag inte haft någon att prata med men jag hittade ju ett antal att prata bort en stund med.

Dag 2 i Aix började med en dusch i ett sittbadkar. Ni som har, eller har provat ett sådant vet att det är utformat efter kroppen så det blev en del balansträning under veckan. Jag passade också på att fixa bort de typiska franska buskarna under armarna också, för det får ju finnas någon måtta på hur mycket man ska ta seden dit man kommer.... =)  Ni kan tacka mig sen för att jag inte la in en före och efter bild.....

Medans Maria vaskade av sig passade jag på att se mig om i byn. Tog en tur ner till bageriet, en promenad på knappa 40 meter. Croissanter och baugetter införskaffades och var jättegoda.

Efter frullen så tog vi en fika med Benbrahim, Marias då 73 årige vän. Det visade sig att han dagen efter skulle fylla 74 så vi bjöd honom rätt och slätt hem till Maria för en liten födelsedagsmiddag och gissa om han blev glad?!? Mer om det senare under dag 3.

Vi gick lite sightseen i stan och jag sprang på en perfekt 1 års present åt Ida, synd bara att den inte gick att fixa ner i resväskan som max fick väga 15 kg.


Vi provade på att smaka crepe med nutella, mycket gott.... farligt gott..

 
Senare på dagen tog vi en öl på en lokal krog, jag valde något utländskt som var både grumligt, mörkt och STARKT!! 7% för att vara exakt. Efter första klunken var jag rätt dragen tror jag.

Maria som har varit med ett tag var klok, för hon tog pressad citron och vatten.... jaja jag var turist jag.

Sedan träffade vi av en slump på ännu en av Marias vänner; Adam som var på väg på en liten träff med andra vänner trodde vi. Givetvis blev även vi två inbjudan och gick så klart dit. Det visade sig dock vara en träff för sk coachsurfers eller dyl och jag vill lova att jag kände mig rätt utanför i sammanhanget men ölen var god och vi fick ett par vänner att sitta och prata med vilket var trevligt.

Kvällen avslutas med att jag får göra upp en kalkyl åt Maria så ni må tro att jag befann mig i himmelriket för I just LÖVE KALKYLER!!!!!!!!!!!!!!

DAG 3
Maria har en anställningsintervju hos hemtjänsten, det blev en 25 minuters lång promenad dit och sedan en timmes väntan ute i underbart solsken. Jag låg som en padda på en gräsmatta och solade min feta lekamen. Kolla in utsikten jag hade där på gräsmattan (och NEJ det var inte någon lortig jättesnygg francos)


När Maria kom ut gick vi tillbaka hem via en mack för att köpa något blött att hälla i strupen. Macken var som ett mindre systembolag

lite annorlunda mot OKQ8 här hemma med sina 2,8:or.

På vägen hem gick vi genom en markanad och jag slog faktiskt till och köpte mig en blus och en klänning, rekord!!

Maria hade ytterligare en jobbintervju den här dagen, nästa på ett hotell som behöver en lokalvårdare/frukostvärdinna. Båda intervjuerna gick bra, men med tanke på att Maria har ytterligare ett jobb på gång så hänger allt i luften 1-2 veckor till.... jobbigt!!

KL 19.00 började 74-års kalaset, men Benbrahim var i god tid och 18:40 så satte han utanför och väntade. Han hade med sig en hel bag med saker till Maria, läsk, chips, godis, tuggummi, efterrättsyoghurt mm. Vi hade lagat kycklinggryta gjord på hallallslaktad kyckling, så här mysig såg den ut
Nu kanske ni undrar vad nectarinen gör där: men den la jag dit för att ni skulle få se hur maffig filén var. =)

Mannen som verkar rätt ensam var pratglad och satt kvar med oss till efter 23.00. Han skulle dock upp och jobba klockan 05:00 nästa dag så jag antar att han var rätt trött när klockan ringde. Han har tre jobb trots sin ålder, detta för att själv överleva antar jag men också för att försörja sina barn som är kvar i Algeriet. Han har åtta vuxna barn.

Efter att mannen gått hem gick jag och Maria till kopieringsaffären och partylivet hade precis börjat. Jag kunde snabbt konstatera att jag är en bra bit in i medelåldern och hade ingen som helst lust att hänga på alla berusade och glada tonåringar som dansade omkring på gator, pubar och torg.

17000 steg denna dag.

Mer om Frankrike blir det inte idag, för nu måste jag packa bagen och åka ner till Playan utan Skam för TJEJSIMSSTART!!!! Au revoir på ett tag mes amis.
Nice, jag vet!! ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann Bergström

Jag är en 39 årig dalkulla som i stort sett har fått kämpa för allt jag vill få till. Men framgång och lycka faktiskt. Ingenting kommer gratis men med envishet och ibland lite hjälp kan man komma långt. Efter att ha varit gravid fem gånger har jag och min man nu två underbara flickor. Ida och Ellen. Utomkvedshavandeskap x 2, stora viktnedgångar utan och senare med hjälp (GBP), två döttrar, resor, mat, vänner, vardagsliv mm är vad denna blogg handlar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela