Fru Bergström

Gott och blandat från mitt perspektiv här i livet...

Resultat och fortsättningen

Publicerad 2011-08-23 09:02:45 i Gastric Bypass,

Ja ni, mina vänner..... 2 veckor med modifast resulterade i -6 kg. Första veckan var ju en raketvecka med -5 men den här sista var usel!!! Fast iofs ett genomsnitt på tre kg per vecka är helt okej! Problemet andra veckan var att jag inte fick i mig alla påsarna. Men men nu är den pärsen över. Nu börjar nästa ;-)

Jag sitter på tåget påväg mot kungliga hufudsraden. Där väntar ett besök med en narkosläkare samt lite provtagning inför morgondagen. Vad händer i morgon då? Jo då lägger jag mig under kniven och gör en gastric bypass operation. Jag har helt enkelt fått nog!

Att vara fet ett helt liv är inte roligt. Att behöva banta ett helt liv är tortyr. Att misslyckad gång på gång knäcker mig mentalt. Jag har till slut insett att jag behöver hjälp! Vad jag kan minnas var jag tjock redan i lågstadiet, tjock och lat! Sen fortsatte det. Innan jag slutade gymnasiet vägde jag över 100 kg. Inte kul för en tonåring. Övervikten gjorde det jobbigt att röra på mig vilket resulterade i att jag inte gick ned. Jag började att jobba, fick egna pengar och kunde köpa allt gott som pizza o godis... Mums vad gott, tick tick på vågen. Jag träffade Roine och kärleksmys resulterade i ännu mera fläsk runtom min redan alltför feta lekamen. Visst har jag gått ner under årens lopp, senast inför IVFn; 35 kg, sen efter missfall, graviditet o förlossning +16 kg igen, stön. Hopplöst!!!

Endast 2-5% klarar att bibehålla sin viktminskning som är gjord på egen hand. Det är den fakta som gjorde att jag slutligen bestämde mig! Jag har sedan Ida föddes försökt att gå ner i vikt för att få göra en ny IVF. Ett helt år har gått men jag fixar det inte den här gången. Den biologiska klockan tickar och pressen blir allt större för var dag som går. I augusti skulle ägget sättas in var det tänkt, men jag är för fet. Hela livet har denna vikt begränsat mig och mina drömmar. Nu får det bli ett slut på det. Operationen innebär att jag måste vänta ytterligare ett år innan jag får bli gravid igen men om jag skulle försöka på egenhand och återigen inte klarar set så kanske vi aldrig kommer till skott.... Det här känns rätt!

Jag beslutade mig för en månad sen och nu händer det. Det blir ytterligare en månad med flytande föda men då är utbudet desto större än Modifast vilket känns befriande skönt. Allt är inte negativt med min övervikt. Jag har blivit stark av motgångarna! Jag är en kämpe, precis som Åsa skrev i en kommentar. Jag har fått lov för att hålla näsan över vattenytan! Jag har fått lov att kämpa för att få det jag vill och det stärker när jag har lyckats! På något konstigt sätt uppnår jag de flesta målen jag har satt upp, hur omöjligt det en verkar! Nu ska jag klara att nå mitt mål att bli normalviktig vilket för mig är 74 kg.

Startvikt den 10/8: 118 kg
Vikt efter modifast 23/8: 112
38 kilo kvar då...... :-)
Kan jag fixat'
KLART JAG KAN!!!

Kommentarer

Postat av: Maria S

Publicerad 2011-08-23 21:57:30

Klart du kan!!! :)

Du är duktig Ann! Jag ska hålla tummarna för dig och för att operationen går bra. Sen ska det bli så spännande att få se resultatet. Skickar en bunt stora kramar och lycka till!



<3/Maria

Postat av: Mona

Publicerad 2011-08-23 22:23:35

Hejja Ann

Klart du kan. Du är stark och har mkt goda vänner kring dig som stöd, dessutom lilla underbara Ida. Du är en fantastisk människa som jag är glad över att få känna. Dessutom är du super söt!

Kram Mona

Postat av: Fredrika

Publicerad 2011-08-23 23:15:36

OJ.....jag blev helt PAFF... hade ingen aning......



Och jag känner igen mig i det du skriver. Att kämpa mot övervikt är fan ingen lek. Så mycket ångest, så mycket sorg, så mycket skam, så mycket misslyckanden: värdelös, värdelösare, värdelösast - det är så man känner sig. Och det är även fysiskt jobbigt. Med kläder, saker som ligger på golvet, knyta skor, ta sig i och ur bilen......

Nej fy tusan. Vet till stor del hur du känner....



Och nu ska du göra en op. Förstår stressen du känner och längtan efter att få leva ett normalt(inte tjockt) liv. Ett smalt liv med 2 barn.



Önskar dig stort lycka till Ann och hoppas du fortsätter blogga. Vill så gärna följa din resa.



Tag hand om dig!



Kramar

/// F

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann Bergström

Jag är en 39 årig dalkulla som i stort sett har fått kämpa för allt jag vill få till. Men framgång och lycka faktiskt. Ingenting kommer gratis men med envishet och ibland lite hjälp kan man komma långt. Efter att ha varit gravid fem gånger har jag och min man nu två underbara flickor. Ida och Ellen. Utomkvedshavandeskap x 2, stora viktnedgångar utan och senare med hjälp (GBP), två döttrar, resor, mat, vänner, vardagsliv mm är vad denna blogg handlar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela