Fru Bergström

Gott och blandat från mitt perspektiv här i livet...

Leila Lindholm vs MacGyver = sockerkaksbak!

Publicerad 2010-01-12 17:48:09 i Allmänt,

Idag har jag gjort rårakor och bacon vilket var svårt. De där potatisplättarna ville inte sitta ihop utan sanningen är väl egentligen att det blev råstekt potatis/squash med lök och bacon! Men men det är tanken som räknas...

Sen kom jag på att jag skulle baka en sockerkaka! Ugn = ?? Om man är en blandning av bagarberta Leila Lindholm och uppfinnarJocke MacGyver så går det ändå. Kan ni lista ut hur!!

Det kanske alla vet, men jag gör den i en kastrull på låg värme. Jag har ju också vedspisen som har ugn, men det känns en gnutta osäkert med värmen, är det 175 grader, 100 grader eller 275 grader, eller kanske alla tre, inte värt att chansa med andra ord. Nej utan sockerkaka i kastrull blev det. Det är faktiskt värt att rekomenderas, den blir mycket saftigare än de som är gjorda i ugn. De ska nog stå på i ungefär 45 minuter om jag inte minns fel! Så om en timme blir det fika!!


* * * *
Nu är det roliga kvar: DISKEN!! Jag HATAR att stå i duschen och diska, men vad ska jag göra?? Invänta diskhon, då blir det ju till att slänga allt och köpa nytt, för det ser ut att dröja ytterligare.

Så marsch in i duschen med mig!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-12 18:04:14

Hej gumman

När jag läste detta inlägg kom jag på att jag har faktiskt en kokbok för mikro. För många år sedan så använde jag den flitigt, gjorde både sockerkaka och älgstek. Smidigt och t.o.m. ätbart. Vill du låna kanske. Kram

Postat av: Ann

Publicerad 2010-01-12 18:57:55

Hej du anonym själ (gissar på Anki F). Tack för erbjudandet men nu på tisdag kommer bänkskivan!! Efterlängtad som få!! Och då tänker jag laga vanlig, riktig mat! Ungsbakad mat, långkok på spis, diska i timmar då jag kan stå rak i ryggen och undvika ev. diskbråck mm. Njuta!!!!!!!!!! Kram

Postat av: Lottie

Publicerad 2010-01-12 19:18:28

skulle ha läst din blogg innan jag gjorde en sockerkaka min i ugnen blev inte bra stenhård på kanterna och ganska platt men i mitten stor och fin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann Bergström

Jag är en 39 årig dalkulla som i stort sett har fått kämpa för allt jag vill få till. Men framgång och lycka faktiskt. Ingenting kommer gratis men med envishet och ibland lite hjälp kan man komma långt. Efter att ha varit gravid fem gånger har jag och min man nu två underbara flickor. Ida och Ellen. Utomkvedshavandeskap x 2, stora viktnedgångar utan och senare med hjälp (GBP), två döttrar, resor, mat, vänner, vardagsliv mm är vad denna blogg handlar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela