Fru Bergström

Gott och blandat från mitt perspektiv här i livet...

BABY - Uppdatering

Publicerad 2010-04-25 19:03:36 i Allmänt,

Så här står det i nyhetsbrevet:

Gravid: 27 veckor

Nu är jag 27 veckor gången, eller gravid i 28:e veckan, om man föredrar att räkna så (sant).

Nu ligger slutspurten framför mig — två trimestrar avklarade, one to go (SANT, houhehe nervös skratt).

Min bebis växer och förbereder sig för sin födelsedag. De närmaste två veckorna kommer bebisen att öka snabbt i vikt (och jag med det) och det innebär att jag kommer kommer kanske att känna mig andfådd och trött (already am) i takt med att jag växer med bebisen.

Om jag kunde se min bebis nu, skulle jag se mer och mer av en nyfödd bebis beteende. Bebisen blundar och öppnar sina ögon, sover och vaknar på regelbundna tider (samma tider som sin mamma, lydigt barn med andra ord) och suger kanske på tummen eller andra fingrar.

Denna vecka kan min bebis ha mycket hicka också, vilket kan vara förklaringen till en konstiga, rytmiska känslan i magen! (det rör sig konstant kanske hicka, kanske sparkar vad vet jag, jag vet att han/hon lever vilket känns tryggt).


Nu väger bebisen ungefär 875 gram och är knappt 37 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig.

Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.

Min bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.

Nu når livmodern min bröstkorg, (jajamensan helt sant det också) vilket kan göra dig andfådd (har jag varit sen vecka 7!?!? kanske beror på nedsatt träning minskad kondition eventuellt kanske öh). Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen (snarare kramp på annat ställe, lämnar stället onämnt men ni kanske har en aning om vart.......), hemorrojder (inte vad jag vet, tack och lov, men det hinns väl med antar jag), åderbråck (nope) och klåda på magen (klåda mage och ben sedan lääääääänge). Inte så kul? (nä förmodligen inte men vem har sagt att det ska vara kul att vara gravid? Det är bara att tacka och ta emot, inget någon kan göra något åt).

_____________________________________________________
Inte mycket påhitt i de där nyhetsbreven inte. Det som de missade denna vecka är halsbrännan som jag haft i två dagar denna vecka.... men efter att ha studerat det lite närmare fick jag se att de tänkt även på denna åkomma. Och bara genom att nämna halsbränna så började det igen!! Nice. 

Kan jag göra någonting åt det?

Javisst.
• Undvik fet och starkt kryddad mat, choklad, citrusfrukter, alkohol och kaffe. (kaffe och alkohol; inga problem, choklad däremot, kryddad mat!!?? Vad tror de att man har för karaktär???)
• Ät mindre måltider men oftare (låter okej, det kan jag väl fixa).
• Ta små munsbitar och tugga maten väl (inga problem, öh kanske inte iallafall
• Undvik att dricka stora mängder vätska vid måltiderna.
• Försök att inte lägga dig ned förrän minst en timme efter maten. (knappast
• Sov i mer upprätt ställning. Palla upp dig med kuddar eller höj sängens huvudände med hjälp av ett par böcker eller en bräda (???? åhja hur roligt ska vi ha egentligen??)
• Din barnmorska kommer förmodligen att rekommendera Gaviscon tuggtabletter, som lägger sig som ett lock vid övre magmunnen där det förhindrar att maginnehållet stöts tillbaks upp i matstrupen (skulle inte tro att någon får i mig Gaviscon i någon form).
• Ett receptfritt syraneutraliserande läkemedel som innehåller magnesium eller kalcium kan minska besvären, men rådfråga först din läkare eller barnmorska.

____________________________________________________

Ja gott folk, det var mycket matnyttigt idag va, heheh??

I morgon ska jag till Falun med jobbet och efter jag är klar blir det en liten vända på stan och där ska jag ta en liten kik på barnvagn, bilbarnstol och lite småkläder!! Titta men inte köpa, inte än........... Det är väl ingen brådis??

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann Bergström

Jag är en 39 årig dalkulla som i stort sett har fått kämpa för allt jag vill få till. Men framgång och lycka faktiskt. Ingenting kommer gratis men med envishet och ibland lite hjälp kan man komma långt. Efter att ha varit gravid fem gånger har jag och min man nu två underbara flickor. Ida och Ellen. Utomkvedshavandeskap x 2, stora viktnedgångar utan och senare med hjälp (GBP), två döttrar, resor, mat, vänner, vardagsliv mm är vad denna blogg handlar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela